moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Iskry” na święto flagi

Gdy lecą 650 km/h, muszą pamiętać, by zakręty były jak najciaśniejsze, a każdy zachował szyk. Za kilka dni piloci Biało-Czerwonych Iskier rozpoczną lotniczy sezon. W Mińsku Mazowieckim zaprezentują pętle i mijanki. A dziś z okazji otwarcia wystawy „Biało-czerwona w błękitach” piloci z Dęblina odbiorą z rąk prezydenta biało-czerwoną flagę.


Uchodzą za elitę polskich lotników i wizytówkę sił powietrznych. Swój kunszt prezentowali na pokazach m.in. w Izmirze w Turcji, Moskwie, francuskiej bazie Salon-de-Provence i pod kołem podbiegunowym w Finlandii. 10 maja mistrzowie podniebnych akrobacji z Biało- Czerwonych Iskier rozpoczną w Mińsku Mazowieckim lotniczy sezon. W pokazach z okazji obchodów 15. rocznicy wstąpienia Polski do NATO wystąpią w formacji pięciu maszyn. Nie pokażą jednak wszystkich swoich możliwości. – Jeden z siedmiu członków zespołu ma problemy zdrowotne, drugi jest w USA. Z kolei po tym, jak w ubiegłym roku odeszło trzech pilotów, cały czas szkolimy ich następców. Choć przećwiczyliśmy już większość elementów, przed nami jeszcze figury pionowe, najbardziej efektowne, ale i najbardziej skomplikowane – mówi mjr pil. Tomasz Czerwiński, dowódca zespołu. Zapewnia jednak, że na pewno będzie można zobaczyć pętle pochyłe, mijanki i elementy pilotażu indywidualnego.

Na co dzień wszyscy piloci tworzący zespół są instruktorami szkolenia lotniczego w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Prowadzą zajęcia z podchorążymi, są oblatywaczami, a teraz przygotowują się do szkolenia na kupionym przez wojsko włoskim odrzutowcu Master M-346. Mimo tylu obowiązków na treningi przed pokazami zawsze znajdą czas. Perfekcyjne przygotowanie to podstawa każdego występu. – Za każdym razem, zanim wykonamy jakąkolwiek figurę w powietrzu, wszystko omawiamy na ziemi: poszczególne elementy, figury, cały program lotu. Dopiero potem akrobacyjne elementy są ćwiczone w powietrzu – mówi mjr pil. Jacek Jaworek, lewy prowadzony, który w Mińsku będzie kierował pokazem z ziemi.

Bywa, że piloci trenują w powietrzu ponad dwie godziny dziennie. – Cały czas musimy utrzymywać wysoki poziom. A nasze organizmy muszą przyzwyczaić się do psychicznego napięcia, jakie towarzyszy w trakcie lotów na granicy przeciążenia samolotu – mówi dowódca zespołu.


Gdy są w powietrzu, muszą pamiętać o wielu elementach jednocześnie: by zakręty były jak najciaśniejsze, pokaz odbywał się możliwie jak najbliżej publiczności, odległości między samolotami właściwe, a każdy pilot utrzymywał swoje miejsce w szyku. Lecąc z prędkością od 260 do nawet 650 km/h, muszą być gotowi na każde zdarzenie. – Iskra, ze względu na wiek, jest trudnym technicznie samolotem. Akceleracja silnika jest dużo wolniejsza niż w nowoczesnych maszynach, a sam samolot jest lekki i wrażliwy na turbulencje – wyjaśnia Maciej Kopiel, solista zespołu.

Dla lotników niezwykle ważne jest też zaufanie, zgranie ekipy i idealna współpraca. – Musimy zapomnieć o rutynie, która może być dla nas bardzo groźna w skutkach, i mieć w sobie nieco pokory, by na chłodno analizować ewentualne błędy. Jesteśmy monolitem i pracujemy przecież na markę całego zespołu – mówi mjr pil. Czerwiński.

Profesjonalizm pilotów doceniają miłośnicy podniebnych ewolucji. Jako jedyny wśród wojskowych zespołów akrobacyjnych w Polsce zespół Biało-Czerwone Iskry ma swój fanklub. Jego członkowie prowadzą nie tylko fanpage na portalu społecznościowym, lecz niczym kibice sportowi jeżdżą z pilotami na pokazy. – Nasze logo wisiało już na niejednym lotnisku europejskim. Staramy się popularyzować zespół, organizując na przykład stoiska promocyjne na pokazach. Ta miłość do akrobacji w wykonaniu zespołu to taka nasza nieuleczalna choroba – mówi Paweł Kopiel, jeden z fanów Iskier.

Dziś zostanie otwarta wystawa „Biało-czerwona w błękitach”, przedstawiająca wkład Polaków w rozwój światowego lotnictwa. Piloci Iskier są jednymi z jej bohaterów. Podczas uroczystości odbiorą z rąk prezydenta polską flagę. Fotografie na wystawie pokazują pionierów: konstruktorów, lotników i szybowników.

Ekspozycja na Krakowskim Przedmieściu będzie dostępna dla zwiedzających do 30 czerwca. To trzecia już taka wystawa zorganizowana z okazji Dnia Flagi. W minionych latach przygotowano wystawy: „Biało-czerwona na morzach i oceanach”, poświęconą m.in. polskim żeglarzom, kapitanom i kajakarzom, oraz „Biało-czerwona na białym” , dotyczącą wypraw Polaków w różne zakątki Ziemi.


Pokazy Biało-Czerwonych Iskier w 2014 roku

17 maja – w Michałkowie na festynie lotniczym „Lotnisko bliżej miasta”;
14 czerwca – przelot nad Konstantynowem Łódzkim na pamiątkę 100. rocznicy wybuchu I wojny światowej;
20 czerwca – w czasie Air Show w Vaernes w Norwegii;
22 czerwca – podczas Air Show w Karup w Danii;
28 czerwca – w ramach X Małopolskiego Pikniku Lotniczego w Krakowie; nad terenem Muzeum Lotnictwa Polskiego zespół wykona przelot z elementami pokazu;
2 sierpnia – w Mistrzostwach Świata w Akrobacji Szybowcowej w Toruniu;
10 sierpnia – w Mistrzostwach Świata Modeli Samolotów we Włocławku;
30–31 sierpnia – w Payerne w Szwajcarii w ramach obchodów 100-lecia szwajcarskiego lotnictwa wojskowego oraz 50-lecia zespołu Patrouille Suisse;
10 października – w Dęblinie z okazji Święta 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego;
22 listopada – przelot nad Wyższą Szkołą Oficerską Sił Powietrznych podczas promocji absolwentów.

PG

autor zdjęć: Mariusz Adamski

dodaj komentarz

komentarze


Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
 
Mamy BohaterONa!
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wybiła godzina zemsty
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Karta dla rodzin wojskowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
O amunicji w Bratysławie
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Marynarka Wojenna świętuje
HIMARS-y dostarczone
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Od legionisty do oficera wywiadu
Święto podchorążych
Szef MON-u z wizytą u podhalańczyków
Razem dla bezpieczeństwa Polski
„Szczury Tobruku” atakują
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Jak namierzyć drona?
Zmiana warty w Korpusie NATO w Szczecinie
Nowe uzbrojenie myśliwców
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Wzmacnianie granicy w toku
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Olimp w Paryżu
Olympus in Paris
Transformacja dla zwycięstwa
Jutrzenka swobody
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Medycyna w wersji specjalnej
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Cyfrowy pomnik pamięci
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Polskie „JAG” już działa
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Zmiana warty w PKW Liban
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Szturmowanie okopów
Modernizacja Marynarki Wojennej
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
A Network of Drones
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Dwa bataliony WOT-u przechodzą z brygady wielkopolskiej do lubuskiej
Walczą o miejsce na kursie Jata
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Czworonożny żandarm w Paryżu
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Huge Help
Miecznik na horyzoncie
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Wzlot, upadek i powrót
Uczą się tworzyć gry historyczne
Ostre słowa, mocne ciosy
„Projekt Wojownik” wrócił do Giżycka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO