moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mikrobusy dla wojska

Armia kontynuuje rozpoczęty kilka lat temu program wymiany przestarzałego parku samochodowego. Tym razem resort obrony zamierza kupić dla jednostek z całego kraju mikrobusy. Kontrakt na dostawę czterdziestu pięciu aut przystosowanych do przewozu 8 pasażerów wart jest około siedmiu milionów złotych.

Mikrobusy VW Crafter od lat są wykorzystywane w armii.

Od pięciu lat armia, praktycznie co roku, kupuje nowe mikrobusy . W 2013 roku zrealizowano kontrakt na dostawę osiemdziesięciu jeden VW Crafterów. Nadal jednak żołnierze w jednostkach wojskowych narzekają na brak pojazdów, którymi mogliby pojechać na poligon, ćwiczenia, odprawy czy konferencję. – Jeśli planujemy wyjazd, musimy natychmiast rezerwować auto, bo chętnych jest sporo – potwierdza jeden z oficerów.

Skąd te braki, skoro wojsko systematycznie kupuje nowe auta? Ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych RP, podkreśla, że kilka lat wstecz zakupy takie praktycznie się nie odbywały. W garnizonach w całym kraju wciąż można spotkać stare Żuki, Lubliny i nieco młodsze Fordy Transity, które już dawno powinny zostać zastąpione przez nowoczesne konstrukcje.

Kilka dni temu 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na dostawę 33 mikrobusów – z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne 15 sztuk. Firmy zainteresowane wartym około 7 milionów złotych kontraktem mają czas do 20 maja na składanie ofert.

Poszukiwane przez wojsko pojazdy nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, muszą być przystosowane do przewozu 8 pasażerów i być wyposażone w silnik wysokoprężny o mocy minimum 109 kW spełniający normę emisji spalin Euro 6.

Przedstawiciele wojska podkreślają, że w postępowaniu przetargowym będzie punktowana nie tylko „atrakcyjna” cena, lecz także parametry „ekologiczne” mikrobusów.

– Na sto punktów możliwych do zdobycia za daną ofertę dziesięć można uzyskać za niską emisję dwutlenku węgla oraz dziesięć za jak najniższy poziom emisji tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów – wyjaśniają specjaliści z Bazy.

Przetarg powinien zostać rozstrzygnięty latem. Zgodnie z wymaganiami, zdobywca kontraktu będzie miał czas do końca października na wywiązanie się z umowy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Krzysztof Kawecki

dodaj komentarz

komentarze

~biale
1429171680
Czy to jest wersja przystosowana do dzialan zimowych? Dlaczego sa w bialym kolorze, nie zas maskujace?
A2-DA-92-1E
~Henio
1429113780
A co z zakupami Bery C i MSBS.
28-EA-54-F3
~hmmmm
1429108560
Bardzo istotny zakup, wkońcu będzie czym walczyć w razie czego
9B-A6-40-30

Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
 
Co może Europa?
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Less Foreign in a Foreign Country
Zmiana warty w PKW Liban
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Przetrwać z Feniksem
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Nie walczymy z powietrzem
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Atak na cyberpoligonie
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Z Jastrzębi w Żmije
Zmiany w prawie 2025
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Zrobić formę przed Kanadą
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Polska w gotowości
Wojsko wraca do Gorzowa
Wielka gra interesów
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Granice są po to, by je pokonywać
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
PGZ – kluczowy partner
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Czworonożny żandarm w Paryżu
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Siedząc na krawędzi
Okręty rakietowe po nowemu
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Kluczowy partner
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Biegający żandarm
Rozgryźć Czarną Panterę
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Turecki most dla Krosnowic
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Rosomaki i Piranie
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Olympus in Paris
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO