moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

O klasach wojskowych we Wrocławiu

W klasach mundurowych uczy się 33 tysiące osób, to jakby jedna trzecia polskiej armii. We współpracy szkół i wojska cały czas próbujemy znaleźć taką formułę, by jak najlepiej wykorzystać potencjał tych młodych ludzi – mówił gen. dyw. w st. spocz. prof. Bogusław Pacek podczas VI Ogólnopolskiego Forum Szkół we Wrocławiu. W debacie bierze udział 160 przedstawicieli wojska i oświaty.

Do Wrocławia przyjechali przedstawiciele ministerstwa obrony oraz edukacji, kuratorzy oświaty, dyrektorzy i nauczyciele szkół prowadzących klasy mundurowe. W VI Ogólnopolskim Forum Szkół biorą też udział reprezentanci Sztabu Generalnego WP, Dowództwa Generalnego, Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych, Centrum Edukacji Obywatelskiej i jednostek wojskowych.

– Od czasów pierwszego forum sprzed sześciu lat wiele udało nam się wspólnie zrobić. Mamy jasno określone zasady współpracy, ale ciągle szukamy nowych rozwiązań – mówił otwierając konferencję płk Jerzy Gutowski, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji Społecznej MON.

Coraz więcej klas

Żołnierze uczestnicy w spotkaniu podkreślali, że liczba szkół z klasami mundurowymi rośnie z roku na rok. W 2014 było ich 358, a w 2015 jest już 407. Wynika to z większego zainteresowania sprawami bezpieczeństwa w społeczeństwie, a także z coraz ściślejszej współpracy szkół z wojskiem. – Dzięki decyzji ministra z 2011 roku dowódcy jednostek wojskowych mają większą swobodę w zawieraniu umów ze szkołami. Dziś mamy ich 1071, bardzo wiele dotyczy właśnie funkcjonowania klas mundurowych – podkreślał płk Tomasz Szewczyk z Departamentu Komunikacji Społecznej MON.

Jednostki wojskowe razem z organizacjami społecznymi przygotowują też coraz więcej szkoleń, np. zajęć z musztry, strzelania, taktyki, łączności czy ratownictwa medycznego także na poligonach. – Dziś w planie współpracy mamy zapisane 1792 takie przedsięwzięcia. W ubiegłym roku było ich 618 – dodawał płk Szewczyk.

Młodzież klas mundurowych to także coraz częściej czytelnicy wojskowych mediów. Pułkownik Dariusz Kacperczyk, dyrektor Wojskowego Instytutu Wydawniczego, podkreślał, że w publikacjach WIW – zwłaszcza miesięczniku „Polska Zbrojna” i portalu polska-zbrojna.pl – uczniowie klas mundurowych znajdą dla siebie ciekawe informacje.

Wychodząc naprzeciw współpracy wojska i szkół, ministerstwo obrony przygotowało „Minimum programowe”. Dokument wprowadza jednolite założenia programowe dla klas mundurowych w całej Polsce i przywileje dla absolwentów szkół, które podpiszą umowę z armią. Dla nich bowiem wojskowa służba przygotowawcza będzie krótsza o miesiąc. – Musimy jednak iść dalej i szukać kolejnych rozwiązań – mówił generał Pacek.

Razem z organizacjami proobronnymi

Doradca szefa MON przedstawił pomysł na bliższą współpracę szkół z Federacją Organizacji Proobronnych (organizacja pozarządowa powołana we wrześniu). – Chcemy mieć realny wpływ na edukację młodzieży, występować w jej imieniu w Sejmie, MON i resorcie edukacji narodowej. Zachęcam do przyłączenia się, jest z nami już 98 szkół. Razem będziemy mieli większą siłę przebicia. A jeszcze wiele jest do zrobienia – mówił generał, który stoi na czele federacji.

Jego zdaniem należy zadbać o stworzenie przepisów, które dawałyby absolwentom klas mundurowych przywileje, np. podczas rekrutacji na wojskowe uczelnie czy też w procesie zdobywania stopni wojskowych. – Chcemy, by młodzież mogła się szkolić także poza programem obowiązkowym, brała udział w specjalistycznych kursach. Chcemy, by dotychczasowy dorobek absolwenta klasy mundurowej był brany pod uwagę na starcie jego wojskowej kariery – mówił generał.

Po raz pierwszy udział w forum wzięła grupa nauczycieli z Ukrainy. – Nie mamy klas mundurowych, a jedynie licea wojskowe. Sądzę, że moglibyśmy czerpać z polskich wzorców. Wasze rozwiązania bardzo nas interesują, zwłaszcza dlatego, że wasze klasy mundurowe nie działają w odosobnieniu, a nad całością pieczę ma minister obrony narodowej – mówi płk rez. Bugil Wiaczesław, wychowawca z liceum wojskowego w Kijowie.

VI Ogólnopolskie Forum Szkół we Wrocławiu zakończy się w czwartek.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Ryszard Godlewski

dodaj komentarz

komentarze


Pożegnanie z Żaganiem
 
Setki cystern dla armii
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Ogień Czarnej Pantery
Norwegowie na straży polskiego nieba
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Bój o cyberbezpieczeństwo
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Karta dla rodzin wojskowych
Jesień przeciwlotników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Determinacja i wola walki to podstawa
Zmiana warty w PKW Liban
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Transformacja wymogiem XXI wieku
Transformacja dla zwycięstwa
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Polskie „JAG” już działa
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Czworonożny żandarm w Paryżu
Jaka przyszłość artylerii?
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Mniej obcy w obcym kraju
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Terytorialsi zobaczą więcej
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Medycyna „pancerna”
Zyskać przewagę w powietrzu
„Szczury Tobruku” atakują
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Aplikuj na kurs oficerski
Olimp w Paryżu
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Co słychać pod wodą?
Ostre słowa, mocne ciosy
Olympus in Paris
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Wybiła godzina zemsty
Jak Polacy szkolą Ukraińców

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO