moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przedszkolna lekcja patriotyzmu

O której wstaje żołnierz? Czy wojsko je kaszkę mannę? Czy był pan na wojnie? Te i setki innych pytań cisnęło się na usta dzieciom z Przedszkola numer 92 we Wrocławiu podczas spotkania z żołnierzami. Delegacja podchorążych z miejscowej Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych odwiedziła w piątek maluchy z okazji obchodzonego niedawno Święta Niepodległości.

Ochy i achy

Wrażeń było bez liku. Co bardziej niecierpliwe dzieci już od rana wyglądały przez okna, pytając, kiedy wreszcie przyjedzie do nich wojsko. Gdy zobaczyły ludzi w mundurach, achom i ochom nie było końca. Plut. pchor. Tomasz Margas i st. kpr. Wiktor Zapart z trzeciego rocznika studiów już stając w drzwiach wzbudzili piskliwy aplauz. Z jeszcze większą ciekawością i zachwytem spotkało się żołnierskie wyposażenie: kamizelka taktyczna, kuloodporna, hełm, plecaki, a nawet maski przeciwgazowe.

Ale zanim dzieciaki mogły tego wszystkiego dotknąć i przymierzyć, by upodobnić się do wojskowych, odbyły krótką lekcję patriotyzmu. Obejrzały film o symbolach narodowych, doskonale dostosowany do ich wieku. Była w nim legenda o orle białym, barwach narodowych i „Mazurku Dąbrowskiego”. Jak ważne są to symbole i jak duże znaczenie powinny mieć dla każdego Polaka, opowiadała dzieciom Renata Bartkowiak, specjalistka do spraw promocji wojskowej uczelni. – Przedszkolaki to najbardziej wymagający odbiorcy. Trzeba umieć do nich dotrzeć. Potrafią niezwykle szybko przyswajać wiedzę, a ich pytania bywają często bardzo bezpośrednie, wprawiające w duże zakłopotanie – komentowała ze śmiechem pani Renata, na co dzień matka dwójki maluchów.

Żołnierze w oblężeniu

Patriotyczna lekcja kończyła się radośnie odgadywaniem zagadek na temat godła, flagi państwowej oraz stolicy Polski. Później dzieciaki obejrzały krótki pokaz musztry. A gdy w końcu podchorążowie zaczęli prezentować swoje wyposażenie, przedszkolaków trudno było utrzymać na miejscach. Wojskowi zostali oblężeni i wzięci do dziecięcej niewoli. Z ogromną cierpliwością musieli odpowiadać na pytania, opowiadać o swoim sprzęcie, demonstrować go, pomagać malcom przymierzać hełmy i kamizelki. No i musieli zadbać o to, aby nikt nie został pominięty, bo taka gafa groziła głośnym płaczem i morzem łez.


Żołnierskie spotkanie nie było przypadkowe. Przedszkole nr 92 jest tak zwaną placówką freinetowską, czyli prowadzoną według zasad francuskiego pedagoga Celestyna Freineta. Ten twórca tzw. francuskiej szkoły nowoczesnej w wieku 18 lat został powołany do wojska. Brał udział w I wojnie światowej. Ranny w bitwie pod Verdun jako inwalida podjął pracę w szkole. W trakcie pracy uznał, że tradycyjne nauczanie nie przynosi dobrych efektów i zamiast nauki z podręczników proponował metody oparte na swobodnym poznawaniu świata przez dziecko, naukę na własnych doświadczeniach.

Wrocławskie przedszkole w swoim statucie wpisane ma zatem między innymi, że jest miejscem spotkań, rozwoju i uczenia się od siebie. Placówką, gdzie dzieci uczą się od siebie nawzajem, od nauczycieli, pracowników, rodziców i gości. Głównym przesłaniem przedszkola jest stopniowe wpajanie dzieciom norm życia w społeczności, postaw patriotycznych i prospołecznych. – Organizujemy podopiecznym wiele spotkań. W tym roku o swojej pracy opowiadali już dzieciom policjanci, strażacy, sportowcy, leśnicy i przedstawiciele innych zawodów. Ponieważ dwa dni temu obchodziliśmy Święto Niepodległości, to najlepiej będzie, jeśli o symbolach narodowych opowiedzą dzieciom żołnierze – mówi Marta Pol-Szymendera, nauczycielka.

Upominki na pożegnanie

Wychowawczyni uważa sposób przeprowadzenia zajęć przez wojskowych za wyjątkowo trafny. – Krótka bajeczka na temat godła, flagi i ojczyzny była świetną formą przekazania dzieciom wiedzy w tak zwanej pigułce. Jeśli dodamy do tego obecność żołnierzy oraz sprzęt, który dzieci mogły obejrzeć i dotknąć, to nie trzeba chyba mówić, że ta lekcja na bardzo długo pozostanie w ich pamięci – podsumowała pani Marta.

Żołnierze nie zapomnieli o nagrodach na zakończenie gościny. Maluchy poczęstowane zostały cukierkami z logo uczelni i otrzymały pamiątkowe smycze, także z logo wrocławskiej WSO.

Tego samego dnia delegacja podchorążych spotkała się z młodzieżą w jednym z wrocławskich liceów ogólnokształcących. Promowali żołnierską służbę oraz swoją wojskową uczelnię, która otwarta jest nie tylko dla kandydatów na oficerów, ale także cywilnych studentów.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~Asia
1447662660
Super inicjatywa!
60-24-1E-02

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ostre słowa, mocne ciosy
Transformacja wymogiem XXI wieku
Terytorialsi zobaczą więcej
Pożegnanie z Żaganiem
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Jesień przeciwlotników
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Zmiana warty w PKW Liban
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Co słychać pod wodą?
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Homar, czyli przełom
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Karta dla rodzin wojskowych
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Medycyna „pancerna”
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Ogień Czarnej Pantery
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Mniej obcy w obcym kraju
Czworonożny żandarm w Paryżu
Polskie „JAG” już działa
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Zyskać przewagę w powietrzu
Bój o cyberbezpieczeństwo
Aplikuj na kurs oficerski
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Wybiła godzina zemsty
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Olimp w Paryżu
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Determinacja i wola walki to podstawa
Olympus in Paris
„Szczury Tobruku” atakują
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Setki cystern dla armii
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO