moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wkręceni w armię

Co odróżnia uczniów w mundurach od pozostałych? Dlaczego młodzież wybiera wojskową edukację? Jak wygląda nauka w klasach mundurowych? Małgorzata Schwarzgruber odwiedziła uczniów 51 Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Rembertowie.

Dlaczego młodzi ludzie w wieku 16 lat chcą włożyć mundur? – Główna motywacja to chęć podjęcia służby wojskowej albo pracy w instytucjach systemu bezpieczeństwa państwa, a także tradycje rodzinne – odpowiada Elżbieta Szepietowska-Paluch, dyrektor 51 Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Rembertowie. Pierwsza klasa mundurowa powstała tam w 2015 roku, ale dyrektor Elżbieta Szepietowska-Paluch przypomina, że już w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia szkoła współpracowała ze Sztabem Generalnym Wojska Polskiego.

Damian Woźniak z klasy IIIa żartuje, że nie miał wyjścia – musi zostać żołnierzem, bo jego przodkowie w linii męskiej byli oficerami. Pradziadek walczył w Armii Krajowej, dziadek był marynarzem, pływał m.in. na OORP „Garland”, „Piorun” i „Błyskawica”, a ojciec służył w 2 Regionalnej Bazie Logistycznej. Damian po maturze chce zdawać do Akademii Wojsk Lądowych we Wrocławiu. – Przygotowuję się do służby. Wojsko to moja pasja – mówi, i tę pasję czuć w jego opowieści. W czasie Święta Wojska Polskiego brał udział w defiladzie razem z uczniami Liceum Ogólnokształcącego im. Waldemara Milewicza. Szedł w pierwszej czwórce jako kierunkowy. – To było dla mnie ogromne wyróżnienie – przyznaje. Rodzinne wzorce ma także Rafał Kossowski z klasy IIa – jego ojciec jest żołnierzem Żandarmerii Wojskowej. Rafał myśli o podobnej ścieżce kariery: najpierw studia w Akademii Wojsk Lądowych, a potem Żandarmeria. – To nie tylko służba ojczyźnie, lecz także ciekawa praca – podkreśla. – Może wcześniej wstąpię również do OT? – rozmyśla.

Więcej o klasach wojskowych w listopadowym numerze „Polski Zbrojnej”.

red. PZ

autor zdjęć: arch. ASzWoj

dodaj komentarz

komentarze


Olympus in Paris
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Aplikuj na kurs oficerski
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Olimp w Paryżu
Bój o cyberbezpieczeństwo
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Terytorialsi zobaczą więcej
Karta dla rodzin wojskowych
Polskie „JAG” już działa
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Jesień przeciwlotników
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Zmiana warty w PKW Liban
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
„Feniks” wciąż jest potrzebny
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Co słychać pod wodą?
Setki cystern dla armii
Wybiła godzina zemsty
Ostre słowa, mocne ciosy
Pożegnanie z Żaganiem
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Determinacja i wola walki to podstawa
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Szczury Tobruku” atakują
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Homar, czyli przełom
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Medycyna „pancerna”
Zyskać przewagę w powietrzu
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Ogień Czarnej Pantery
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Transformacja wymogiem XXI wieku
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Mniej obcy w obcym kraju

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO