moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przyszłość lotnictwa

Ile będzie kosztować Centralny Port Komunikacyjny i co zmieni w krajowym rynku lotniczym? Jaką sumę przeznaczyło wojsko na modernizację baz sił powietrznych? Z jakimi inwestycjami wiązać się będzie zakup samolotów piątej generacji oraz nowych śmigłowców? To tematy, nad którymi debatowano we wtorek na konferencji „Lotnictwo nowej generacji”.

– Chcemy, aby jeszcze w tym roku rozstrzygnięty został konkurs na koncepcję architektoniczną Centralnego Portu Komunikacyjnego „Solidarność”, aby za trzy lata rozpoczęły się prace budowlane, a pierwsze samoloty zaczęły z niego operować w 2027 roku – zapowiedział dzisiaj Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK i sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury. CPK i jego wpływ na krajowy rynek lotniczy był jednym z głównych tematów konferencji „Lotnictwo nowej generacji. Strategie. technologie, rozwiązania”. Odpowiedzialny za realizację największej po 1989 roku inwestycji infrastrukturalnej w naszym kraju, wycenianej na około 35 mld zł, podkreślał, że budowa nowego lotniska w centrum Polski to wymóg społeczny i gospodarczy, bez którego nie dokonamy oczekiwanego skoku cywilizacyjnego.

Jedną z najciekawszych dyskusji dzisiejszej konferencji była debata o nowych samolotach i śmigłowcach, jakie planuje kupić Wojsko Polskie. Wbrew pozorom nie zdominowała jej rozmowa o parametrach technicznych i bojowych maszyn. Znacznie więcej czasu poświęcono kwestiom przygotowania sił powietrznych do przyjęcia nowego sprzętu. – Kupując nową latającą technikę wojskową, musimy mieć świadomość, że nie wystarczy kupić tylko same statki powietrzne. Trzeba zainwestować ogromne sumy w infrastrukturę lotniskową. W przypadku śmigłowców trzeba przystosować wszystkie bazy do roli hubów komunikacyjnych, czyli np. wydłużyć pasy – przekonywał ppłk pil. Wojciech Wróblewski z Inspektoratu Sił Powietrznych. – W przypadku samolotów piątej generacji nie będą to małe inwestycje, ale na szczęście od 2003 roku, gdy kupiliśmy samoloty F-16, dopracowaliśmy się już bardzo nowoczesnych baz do ich obsługi i zakres ulepszeń będzie stosunkowo niewielki – uzupełnił płk pil. Paweł Bigos, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Eksperci debatowali również o tym, czy sztuczna inteligencja przejmie kontrolę nad całością odprawy pasażerów na lotniskach oraz jak w przyszłości zmienią się statki powietrzne – na ile realne jest, że paliwożerne kolosy zastąpione zostaną przez konstrukcje napędzane silnikami elektrycznymi. Nie mogło zabraknąć także rozmowy o pojazdach latających, przeznaczonych do osobistego użytku. Prelegenci spierali się, czy rozwój dronów sprawił, że jesteśmy u progu rewolucji lotniczej na miarę tej dokonanej w motoryzacji przez forda T i czy możemy się spodziewać, że już wkrótce przesiądziemy się z samochodów do małych, elektrycznych pojazdów latających typu hoverbike.

Organizatorem drugiej już konferencji i wystawy pt. „Lotnictwo nowej generacji. Strategie. technologie, rozwiązania” była Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie oraz Zarząd Targów Warszawskich. Impreza podzielona została na pięć paneli dyskusyjnych, podczas których branżowi eksperci omawiali najważniejsze wyzwania, z jakimi będzie musiało w najbliższych latach zmierzyć się cywilne i wojskowe lotnictwo. Wśród zaproszonych gości byli m.in. Piotr Samson – prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Rafał Milczarski – prezes PLL LOT, Mariusz Szpikowski – prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” i dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie oraz Artur Tomasik – prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych. Wojsko Polskie reprezentowali m.in. płk Sławomir Augustyn – zastępca szefa I3TO, ppłk pil. Wojciech Wróblewski z Inspektoratu Sił Powietrznych, płk pil. Paweł Bigos – dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz płk pil. Cezary Wasser – szef Szefostwa Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ZTW

dodaj komentarz

komentarze


Setki cystern dla armii
 
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bój o cyberbezpieczeństwo
Polskie „JAG” już działa
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Pożegnanie z Żaganiem
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Wybiła godzina zemsty
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Co słychać pod wodą?
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Karta dla rodzin wojskowych
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
„Feniks” wciąż jest potrzebny
„Szczury Tobruku” atakują
Ostre słowa, mocne ciosy
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Determinacja i wola walki to podstawa
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Norwegowie na straży polskiego nieba
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Mniej obcy w obcym kraju
Medycyna „pancerna”
Zyskać przewagę w powietrzu
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Olympus in Paris
Transformacja dla zwycięstwa
Olimp w Paryżu
Transformacja wymogiem XXI wieku
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Jaka przyszłość artylerii?
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Aplikuj na kurs oficerski
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Terytorialsi zobaczą więcej
Zmiana warty w PKW Liban
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Ogień Czarnej Pantery
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Czworonożny żandarm w Paryżu
Jesień przeciwlotników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO