moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowa odsłona Borsuka

Huta Stalowa Wola zaprezentowała na MSPO kolejną odsłonę nowego bojowego wozu piechoty o kryptonimie Borsuk, nad którym pracuje od czterech lat na zlecenie armii. W odróżnieniu od modelu pokazywanego na targach rok temu, obecny przeszedł już próby trakcyjne, badania balistyczne oraz najtrudniejszy – ze względu na wagę 25 ton – test pływalności.

 

Ma mieć automatyczną (bezzałogową) wieżę uzbrojoną w armatę kalibru 30 lub 40 mm oraz wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Ma również dysponować nowoczesnymi systemami dowodzenia i kierowania, chronić załogę przed wybuchami min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych, ważyć nie więcej niż 25 ton. I najważniejsze – pływać. Tak w telegraficznym skrócie przedstawiają się wymagania polskich sił zbrojnych wobec bojowego wozu piechoty, który – według planów wojska – w przyszłości powinien zastąpić używane obecnie BWP-1. Tych ostatnich armia ma aż 900, jednak to konstrukcja nie tylko przestarzała i o bardzo małych walorach bojowych na współczesnym polu walki, lecz także z roku na rok pochłaniająca coraz większe środki ze względu na milionowe koszty remontu.

W 2014 roku Ministerstwo Obrony Narodowej zdecydowało o uruchomieniu programu opracowania Nowego Pływającego Bojowego Wozu Piechoty Borsuk (NPBWP Borsuk). Zadanie to powierzono konsorcjum rodzimych firm z Hutą Stalowa Wola na czele. W jego skład wchodzą także: Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Wojskowe Zakłady Inżynieryjne SA, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych – OBRUM Sp. z o.o., Wojskowa Akademia Techniczna, Akademia Sztuki Wojennej i Politechnika Warszawska.

 

Co istotne, MON oczekuje, że konsorcjum opracuje nie tylko prototyp nowego bewupa, ale również zaprojektuje jego wersje specjalistyczne: rozpoznawczą, dowodzenia, rozpoznania skażeń, zabezpieczenia technicznego, rozpoznania inżynieryjnego, wóz ewakuacji medycznej oraz moździerz samobieżny kalibru 120 mm.

Targowa premiera

Rok temu, podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, po raz pierwszy publicznie pokazano model Borsuka. Ważący 25 ton pojazd uzbrojony był w bezzałogową wieżę ZSSW-30 z 30-milimetrowym działkiem oraz dwoma przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Spike. Przedstawiciele HSW podkreślali wówczas, że wóz trafił na targi właściwie prosto z hal montażowych i dopiero miał rozpocząć żmudne testy i badania zakładowe. Mały one pokazać, czy Borsuk spełnia narzucone wymagania i normy w zakresie trakcji, odporności balistycznej i pływalności. Szczególnie ten ostatni punkt budził najwięcej pytań ekspertów. To dlatego, że niesłychanie trudno jest opracować konstrukcję ciężką, silnie opancerzoną, która jednocześnie swobodnie pokonuje przeszkody wodne.


Film: Michał Niwicz, Paweł Sobkowicz

Nowa odsłona Borsuka

Podczas tegorocznego MSPO inżynierowie z HSW mogli się pochwalić sukcesem. Choć znów przywieźli do Kielc jedynie model bewupa (a nie przedprodukcyjny prototyp), to jest to już pojazd, który przeszedł kluczowe testy zakładowe i badania. – Wóz z powodzeniem przeszedł próby trakcyjne, podczas których sprawdzaliśmy, jak radzi sobie z pokonywaniem różnego rodzaju terenu. Podobnie było przy badaniach balistycznych, podczas których testowaliśmy odporność na ostrzał i eksplozję improwizowanych ładunków wybuchowych. Poradził sobie także w testach pływalności – wylicza Bernard Cichocki, prezes Huty Stalowa Wola.

Przedstawiciele HSW nie ukrywali zadowolenia z pozytywnych wyników tych badań, szczególne dotyczących pływalności. – To jest dla nas inżyniersko i technicznie bardzo duże wyzwanie. Wydaje nam się jednak, że jesteśmy w stanie zapewnić pokonywanie przeszkód wodnych, zachowując jednocześnie wymagany poziom ochrony przeciwminowej – komentował Bartłomiej Zając, członek zarządu HSW i dyrektor rozwoju HSW, który jest odpowiedzialny za projekt Borsuka.

Pokazany na tegorocznym MSPO Borsuk różni się nieco od poprzedniej wersji. Jedną z najbardziej rzucających się w oczy zmian konstrukcyjnych są gąsienice elastomerowe, a nie stalowe. – Zdecydowaliśmy się na takie rozwiązanie, gdyż tego typu gąsienice dają mniej wibracji, więc warunki mechanoklimatyczne, w których pracują elementy wewnętrzne są dla nich bardziej korzystne. Takie gąsienice również są dużo cichsze od stalowych – przekonuje Bartłomiej Zając. Dodaje, że jeśli jednak załoga bewupa będzie potrzebowała do pokonywania trudnego terenu gąsienic stalowych (lepiej dających sobie z tym radę niż wersja kompozytowa), to wymiana nie będzie trudna. W Borsuku będzie można wymienić gąsienice elastomerowe na stalowe poprzez zamianę koła wieńca napędzającego. Jest to operacja, którą żołnierze będą mogli bez problemu przeprowadzić we własnym zakresie.

Co teraz czeka Borsuka? W tym roku dalszy ciąg badań i testów zakładowych, a gdy wóz przejdzie je pomyślnie, w przyszłym roku zmierzy się z wojskowymi badaniami i testami.

 

 


 

W Kielcach trwa XXVI Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. Jeśli na nim będziecie, koniecznie odwiedźcie stoisko Wojskowego Instytutu Wydawniczego. Numer naszego stoiska to D-47 w hali D. Z okazji tegorocznej imprezy wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

Oprócz specjalnego wydania „PZ” dostaniecie również na naszym stoisku bieżący numer „Polski Zbrojnej” – flagowego miesięcznika Wojska Polskiego, a także inne nasze wydawnictwa: kwartalnik „Polska Zbrojna. Historia”, „Przegląd Sił Zbrojnych” oraz kwartalnik naukowy „Bellona”. 
Do zobaczenia na naszym stoisku D-47 w hali D.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~hermanaryk
1536831720
Scooby, czyżbyś się spodziewał wojny pozycyjnej, że ignorujesz zagrożenie minowe? Ciekawe, jak (oraz czym i kim) chciałbyś ją prowadzić :) Pływalność jest bardzo istotna, zwłaszcza w walce z przeciwnikiem, który - jak Rosja - przykłada do niej wielkie znaczenie. A jeśli nie możesz jeździć po polach, to masz jak w banku, że będzie po nich jeździł przeciwnik - i po prostu cię wymanewruje jak dziecko. Słowem: nie pisz o sprawach, o których nie masz pojęcia, to nie wyjdziesz na ignoranta :)
E8-98-A0-7B
~Scooby
1536160920
Działając w defensywie nie musi być specjalnie odporny na miny. Pływalność jest nie istotna. Zróbcie BWA na bazie Kraba będą te same części . Co do gąsienic. Walczy się o drogi , węzły komunikacyjne, miasta , po polach się już nie jeździ , Drogę można objechać , zasypać naprawić .
DB-3F-9C-53

Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
 
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Olympus in Paris
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Rosomaki i Piranie
Przetrwać z Feniksem
Less Foreign in a Foreign Country
Kluczowy partner
Czworonożny żandarm w Paryżu
Polska w gotowości
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
PGZ – kluczowy partner
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Siedząc na krawędzi
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Granice są po to, by je pokonywać
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Co może Europa?
Symulator w nowej odsłonie
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Dziki zachód na wschodzie II RP
Zmiana warty w PKW Liban
Wojsko wraca do Gorzowa
Biegający żandarm
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Nie walczymy z powietrzem
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Z Jastrzębi w Żmije
Zrobić formę przed Kanadą
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Turecki most nad Białą Lądecką
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Popcorny” niemile widziane
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Morze ruin, na których wyrosło życie
Okręty rakietowe po nowemu
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Rozgryźć Czarną Panterę
Turecki most dla Krosnowic
Zmiany w prawie 2025
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Atak na cyberpoligonie
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Wielka gra interesów
14 lutego Dniem Armii Krajowej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO