moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Studenci w kryzysie

W jednym z wrocławskich wieżowców doszło do wybuchu gazu. Są ofiary śmiertelne i wielu rannych. Trzeba jak najszybciej zaplanować i przeprowadzić ewakuację oraz zabezpieczyć miejsce zdarzenia. To jeden z wielu scenariuszy, według których rozegrano ćwiczenia „Kryzys-19”. Studenci Akademii Wojsk Lądowych zdali test ze znajomości procedur działania kryzysowego.

Warsztaty z reagowania kryzysowego przygotowała Akademia Wojsk Lądowych we Wrocławiu. Już po raz piąty w tym przedsięwzięciu uczestniczyli nauczyciele akademiccy, studenci cywilni i podchorążowie – w sumie kilkaset osób. Trzydniowe ćwiczenia były sprawdzianem ze znajomości procedur działania w sytuacjach kryzysowych, organizowania stanowisk kierowania i zasad współdziałania służb i samorządów. Warsztaty pozwalają także ocenić, czy obowiązujące przepisy odpowiadają współczesnym zagrożeniom. – Dzięki takim ćwiczeniom możemy sprawdzić, czy w sytuacjach kryzysowych studenci potrafią podejmować właściwe decyzje. W czasie studiów uczą się zasad postępowania i reagowania na różne sytuacje kryzysowe, a teraz mieli okazję w praktyce wykazać się zdobytą wiedzą – mówi ppłk dr inż. Zbigniew Grobelny, dziekan Wydziału Nauk o Bezpieczeństwie AWL i kierownik warsztatów. – W czasie ćwiczenia studenci samodzielnie rozwiązują problemy. Muszą np. odpowiadać za racjonalne dysponowanie siłami kierowanymi na miejsce zdarzenia, wiedzieć z kim powinni podjąć współpracę i kiedy oraz w jaki sposób wnioskować o skierowanie do działania pododdziałów wojskowych – dodaje kierownik warsztatów. Wyjaśnia także, że co roku scenariusz jest modyfikowany, bo tylko w ten sposób można właściwie ocenić wiedzę studentów. W czasie „Kryzysu-19” studenci musieli także reagować na zagrożenia o charakterze hybrydowym.

– Studenci cywilni i wojskowi działali w wyznaczonych wcześniej zespołach. Wcielali się w rolę poszczególnych instytucji bezpieczeństwa, np. policji, centrum powiadamiania ratunkowego, straży pożarnej czy centrum zarządzania kryzysowego – wyjaśnia ppłk dr inż. Piotr Szczepański, prodziekan ds. studenckich Wydziału Nauk o Bezpieczeństwie i szef zespołu prasowo-informacyjnego warsztatów.

Z jakimi zagrożeniami musieli mierzyć się studenci AWL? Jednym z poważniejszych wyzwań była poważna awaria systemu elektroenergetycznego, która powoduje dłuższą przerwę w dostawie prądu. – Zgodnie ze scenariuszem doszło do zniszczenia słupów energetycznych wysokiego napięcia. Aż 80 proc. mieszkańców Wrocławia pozostawało bez prądu – mówi ppłk Szczepański. – Studenci musieli liczyć się z narastającymi problemami, m.in. nieczynną sygnalizacją świetlną, unieruchomieniem stacji paliw, problemami w szpitalach, wypadkami drogowymi – wymienia oficer.

Przerwa w dostawie prądu trwała około 10 godzin. W tym czasie studenci musieli wykazać się znajomością procedur wcielając się w rolę przedstawicieli różnych służb pracujących w centrum zarządzania kryzysowego. Podejmowali np. decyzje o konieczności użycia różnego rodzaju pododdziałów i jednostek sprzętu. – Problemy, z którymi mierzyli się studenci były generowane przez Symulator Zdarzeń Kryzysowych. Doszło nie tylko do szeregu wypadków drogowych. Mieliśmy także przypadek, że po zamieszkach w zakładzie karnym uciekło trzech więźniów, co wywołało niepokoje społeczne – opisuje szef zespołu prasowo-informacyjnego warsztatów.

Drugiego dnia studenci musieli zmierzyć się z sytuacją o zupełnie innym charakterze. W jednym z dziesięciopiętrowych bloków w centrum Wrocławia, zamieszkałym przez około 400 osób, doszło do wybuchu gazu. Doprowadziło to do katastrofy budowlanej. – Mieliśmy ofiary śmiertelne i ciężko rannych oraz lżej poszkodowanych. W takim przypadku kluczowy jest czas. Jak najszybciej trzeba było zarządzić ewakuację ludzi i zabezpieczyć miejsce zdarzenia, np. zaplanować objazdy – opowiada jeden z podchorążych. Studenci musieli ponadto przeprowadzić triaż, czyli segregację rannych i udzielić pomocy medycznej. Ich zadaniem było także zaplanowanie i zapewnienie lokali zastępczych dla poszkodowanych. – Tym razem podchorążowie nie działali już z wykorzystaniem symulatora, a musieli praktycznie zająć się rannymi. W rolę poszkodowanych wcielili się studenci młodszych roczników – wyjaśnia ppłk Szczepański.

Działania wojskowych i cywilnych studentów były oceniane. – Mamy wiele wniosków z tegorocznych ćwiczeń, które na pewno wykorzystamy w planowaniu kolejnych tego typu warsztatów. Jeden z nich dotyczy zaangażowania w kolejne edycje innego rodzaju służb. Wrócimy do modelu współpracy np. ze strażakami czy policjantami. To zdecydowanie podnosi realizm szkolenia – przyznaje ppłk Szczepański.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: AWL

dodaj komentarz

komentarze


Bój o cyberbezpieczeństwo
 
Aplikuj na kurs oficerski
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Co słychać pod wodą?
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Ustawa amunicyjna podpisana przez prezydenta
Ostre słowa, mocne ciosy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zyskać przewagę w powietrzu
Ogień Czarnej Pantery
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Medycyna „pancerna”
Transformacja wymogiem XXI wieku
Homar, czyli przełom
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Kluczowa rola Polaków
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Mniej obcy w obcym kraju
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
„Szczury Tobruku” atakują
Kluczowy partner
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Grupa WB idzie na rekord
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Karta dla rodzin wojskowych
Pożegnanie z Żaganiem
Zmiana warty w PKW Liban
Wszystkie oczy na Bałtyk
Terytorialsi zobaczą więcej
Wybiła godzina zemsty
SkyGuardian dla wojska
Olympus in Paris
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Determinacja i wola walki to podstawa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Polskie „JAG” już działa
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olimp w Paryżu
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Czworonożny żandarm w Paryżu
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO