moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
AW 139 W dla Wojska Polskiego?

PZL Świdnik proponuje polskim siłom zbrojnym śmigłowiec AW139 W, który może służyć do prowadzenia operacji wsparcia z powietrza, poszukiwawczych, ratowniczych, patrolowych czy do transportu żołnierzy i sprzętu. – Naszą ambicją jest, aby ten śmigłowiec był całkowicie „made in Poland” – mówi Jacek Libucha, prezes PZL Świdnik.

W poniedziałek w PZL Świdnik odbyła się prezentacja śmigłowca HH 139 Bravo włoskich sił powietrznych. Maszyna jest wykorzystywana do prowadzenia operacji typu search and rescue, czyli do poszukiwania i ewakuowania rozbitków. – Większość elementów tego śmigłowca powstała w Polsce, w naszych zakładach, a silnik PT 6 został w 80% wyprodukowany w Rzeszowie. Część elementów również sami zaprojektowaliśmy, np. stanowisko do desantowania na tzw. szybkiej linie – mówi Jacek Libucha, prezes zarządu PZL Świdnik.

Maszyna HH 139 Bravo została zbudowana w oparciu o platformę śmigłowca AW 139, który został zaprojektowany w 2003 roku. Od tego czasu AW 139 trafił do 89 państw (w sumie 1070 egzemplarzy).

REKLAMA

Teraz PZL Świdnik chce zaoferować AW 139 polskim siłom zbrojnym. Maszyna została oznaczona AW 139 W i ma umożliwiać prowadzenie różnego rodzaju operacji, zarówno w dzień, jak i w nocy. W zależności od konfiguracji śmigłowiec może służyć do prowadzenia operacji wsparcia z powietrza, poszukiwawczych, ratowniczych, patrolowych czy do transportu żołnierzy i sprzętu. – To idealne rozwiązanie odpowiadające na potrzeby Wojska Polskiego – zapewnia prezes PZL Świdnik.

Film: Paweł Sobkowicz/Zbrojna TV

Masa AW 139 W wynosi 7 t, długość to 16,66 m, a średnica wirnika – 13,8 m, co umożliwia operowanie na niewielkiej przestrzeni. Kabina, w zależności od konfiguracji, pozwala na transport nawet 15 żołnierzy. Drzwi, które zamontowano w maszynie mają szerokość 1,6 m, dzięki czemu jest możliwość szybkiego załadunku i rozładunku sprzętu (maksymalny załadunek to 3 t), a także desantowania wojska w rejonie misji.

Śmigłowiec proponowany przez PZL Świdnik ma posiadać także dwa silniki o mocy wyjściowej 1531 KM, a jego sercem będzie przekładnia, która została tak zaprojektowana, aby móc pracować przez 60 minut bez płynów eksploatacyjnych. Maksymalna prędkość AW 139 W to 306 km/h, zasięg 1061 km, a długość lotu 5 godzin i 13 minut. W kokpicie mają się znaleźć cztery ciekłokrystaliczne wyświetlacze, a cyfrowy system awioniczny ma być zintegrowany z autopilotem.

Prezes PZL Świdnik jest przekonany, że AW 139 W mógłby być w całości produkowany w Polsce. – Już dziś takie płatowce powstają w naszych zakładach, a napędy w Rzeszowie. Ale przy produkcji AW 139 W liczymy także na współpracę z innymi podmiotami, choćby Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych czy spółkami Polskiej Grupy Zbrojeniowej – mówi Jacek Libucha. Dodaje także, że czas produkcji maszyny od momentu jej zamówienia wynosi od 14 do 16 miesięcy, a w przypadku wersji „made in Poland” dwa lata. Rocznie linię produkcyjną mogłoby opuścić od ośmiu do dziesięciu takich maszyn.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Społeczna solidarność na rzecz dzieci
 
Pułkownik Niepokólczycki – bohater AK, wróg UB
Nowoczesne technologie na rzecz bezpieczeństwa
Odwiedź Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni
Będzie ustawa o obronie
Ogień na alpejskich szczytach
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Legia Akademicka po raz piąty
Szef MON odwiedził USA
Ciemne strony Facebooka
Course on Diplomacy
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Żołnierze poszkodowani na granicy
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Duch Invictus jest, czas na formę
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Inwestycje Stoczni Wojennej
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Wybierz się na wojskowe studia
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Ponownie działa szpital WIM dla chorych na COVID-19
Wilk na poligonie
W jedynym słusznym kierunku
Święto sportowców w mundurach
Dron dla hydrografów
Terytorialsi z Podlasia byli najlepsi
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
Szczury Torbuku
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
103 lata Sztabu Generalnego
Sportowiec roku
„Błękitni” dzielą się wiedzą na misji
Saper robi przejście
Emerytura wypłacana w … karmie
Kraby dla podhalańczyków
Żołnierze bez testów z WF-u
Polityka nie znosi próżni
BohaterONy 2021 wręczone!
O bezpieczeństwie państw NATO
KFOR: wyższy stopień gotowości
AZOR – podwodny specjalista
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Raki dla podhalańczyków
Będą podwyżki dla żołnierzy
Napięta sytuacja na granicy
Afganistan. Czas wracać do domu
Zbrodnia bez kary
Wojskowi na sesji Rady Gminy Narewka
Kobiety a pokój
Zapowiedź sukcesów wojskowych ciężarowców
Time for Miecznik

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO