moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Dla bezpieczeństwa lotów

Dzięki tym urządzeniom można stwierdzić, czy pas startowy na lotnisku spełnia normy bezpieczeństwa. Polska armia odebrała właśnie pierwszą partię – 11 z 15 zamówionych w ubiegłym roku – testerów CSR, czyli urządzeń, które umożliwiają pomiar współczynnika tarcia nawierzchni lotniskowych. Nowoczesny sprzęt trafił już do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Lądowanie wojskowych statków powietrznych, a szczególnie osiągających bardzo duże prędkości myśliwców czy mocno obciążonych samolotów transportowych, jest operacją niebezpieczną, której powodzenie zależy od zapewnienia danej maszynie odpowiedniej drogi hamowania. Jej długość, czyli odległość, którą musi pokonać samolot, aby się zatrzymać, jest zależna nie tylko od czynników atmosferycznych (takich jak deszcz, gołoledź czy śnieg), lecz także od stanu nawierzchni drogi startowej. Jeśli jej stan będzie zły, to nie zapewni ona oponom samolotu odpowiedniego tarcia. Wzrasta wówczas ryzyko, że maszyna nie zatrzyma się w bezpiecznej strefie, ale wyjedzie poza pas startowy. To z kolei może doprowadzić do poważnych uszkodzeń podwozia.

Obecnie polska armia do oceny stanu nawierzchni dróg startowych używa zagranicznych urządzeń – głównie skandynawskich, które trafiły do służby po naszym wejściu do NATO. Są one jednak mocno wyeksploatowane i nie spełniają wprowadzonej w 2015 roku Normy Obronnej NO-17-A501:2015 „Nawierzchnie lotniskowe – Badanie szorstkości”.

REKLAMA

Na szczęście niedługo na wszystkich wojskowych lotniskach pojawią się nowe testery tarcia CSR (Continuous Skid Resistance). To urządzenia, które na podstawie przygotowanej przez nasze wojsko specyfikacji technicznej zbudowali inżynierowie z konsorcjum firm: Dobrowolski Sp. z. o.o. i HAX Warias Dariusz.

Pierwsze przyrządy tego typu zostały już przekazane 27 kwietnia 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Wojsko otrzymało 11 z 15 urządzeń zamówionych w 2021 roku przez 3 Regionalną Bazę Logistyczną. Pozostałe cztery urządzenia trafią do baz lotniczych SZRP jesienią tego roku. Obecnie trwa ich certyfikacja przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Wartość umowy wyniosła ponad 11 mln zł.

Testery tarcia CSR wyglądają niepozornie – to dostawcze samochody wraz z przyczepką. Elektroniczny system do badania tarcia został umieszczony w specjalistycznej zabudowie w tylnej, bagażowej części auta. Kluczowe dane są zbierane dzięki specjalistycznej oponie. – W urządzeniu zastosowana jest wysokociśnieniowa opona gładko bieżnikowana typu T520 o ciśnieniu 700 kPa, ze względu na to, że samoloty wojskowe, takie jak F-16, mają właśnie opony wysokociśnieniowe i daje to miarodajny efekt pomiaru – wyjaśnia ppłk Mariusz Wesołowski, kierownik Zakładu Lotniskowego ITWL. Dodaje, że urządzenie zostało tak skonstruowane, aby badało nawierzchnię w każdych, nawet trudnych, warunkach pogodowych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Wizyta w PKW Łotwa
 
Wojsko otwarte dla ochotników z niepełnosprawnościami
Podhalańczyk wygrał czwartą walkę MMA
Tysiące Piorunów dla Wojska Polskiego
Poznański Czerwiec kosztował życie 58 osób
Bramy dla generała
Święto Dowództwa Operacyjnego
Szturmani szykują się do dyżuru w UE
Ukraina ze statusem kandydata do UE
Kształcenie przyszłych żołnierzy po nowemu
WOT organizuje szkolenia w wakacje
Kierunek Düsseldorf
W desancie zostają najlepsi
NATO pokazało siłę na Bałtyku
Bitwa, która prawdopodobnie przesądziła o istnieniu Polski
Sojusz z inicjatywą
Zmiany kadrowe w WP
Coraz więcej powietrznych alarmów bojowych
Dwanaście razy złoto
Kierunek Liban
PKW Orlik wrócił do domu
Śladem profesjonalistów
Virtuti Militari ma 230 lat
Ślązak lepiej uzbrojony?
Dobrowolna służba dla absolwentów
Przełomowy szczyt w Madrycie
Ile zarobi starszy szeregowy specjalista?
Gwardziści uczą medycyny pola walki
Światowi liderzy już w Madrycie
Przełomowy szczyt
Amerykańskie F-15 w Polsce
Pioruny – broń, która się sprawdza!
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych i krajowych arenach
Trzecia zmiana jedzie do Turcji
Umowa na Perkozy podpisana
Święto Dowództwa Generalnego
Hańcza po raz pierwszy
Piąta kadencja generała Konopki
Piąte zwycięstwo żołnierzy z gwiazdami Gortata
Szczęśliwa „Błyskawica”
Prezydent i „niezwyciężeni”
Pierwsza taka przysięga
Te same zasady opiniowania dla większości żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jeśli nie Układ Warszawski, to co?
Polsko-tureckie szkolenie w powietrzu
Unowocześnianie MW RP
Biden: gra na przeczekanie
Kolejne Kormorany na święto marynarki
Motorem jest pamięć o poległych
For Our Freedom and Yours
Trwa rosyjska ofensywa w Ukrainie
Kto tym razem otrzyma Buzdygana?
Szczyt NATO w Madrycie
Wojskowi rekruterzy zapraszają także w sobotę
Szczyt nowych wyzwań
Wojsko niemal rok strzeże polsko-białoruskiej granicy
Spektakl Kremla

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO