moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Głos młodego pokolenia

Czy młodzież ma świadomość wagi pojęć: niepodległość, wolność, patriotyzm w dobie zagrożenia ze strony Rosji i wojny w Ukrainie? Na ten temat dyskutowali, także z wojskowymi ekspertami, uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie. Spotkanie zorganizował Wojskowy Instytut Wydawniczy z okazji święta niepodległości.

– Pragniemy wspólnie z młodzieżą zastanowić się nad tym, jak sytuacja zagrożenia przekłada się na postawy patriotyczne oraz działania na rzecz niepodległości wszystkich obywateli – mówiła Izabela Borańska-Chmielewska, p.o. dyrektor Wojskowego Instytutu Wydawniczego, rozpoczynając 18 listopada spotkanie w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie. Z okazji Narodowego Święta Niepodległości zorganizował je WIW we współpracy z Wojskowym Centrum Edukacji Obywatelskiej i Państwową Akademią Nauk Stosowanych w Chełmie.

– Dzisiejsze spotkanie łączy różne środowiska i pokolenia, pozwalając w tym szerokim gronie dyskutować na tak ważne dziś tematy, jak wolność i niepodległość – podkreśliła Halina Smyk, dyrektor liceum. Z kolei Jakub Banaszek, prezydenta miasta Chełma, napisał w liście do uczestników, że święto niepodległości jest doskonałą okazją do refleksji nad naszą tożsamością, tym bardziej w świetle tragicznych wydarzeń za naszą wschodnią granicą.

Świadomi patrioci

Młodzież z liceum przygotowała debatę oksfordzką pt. „Niepodlegli, świadomi, odpowiedzialni”, podczas której poddano pod dyskusję działania i podejście młodych osób w kontekście niepodległości. Uczestnicy przez dwa tygodnie przygotowywali się do niej pod okiem opiekunów i nauczycieli akademickich z Katedry Zarządzania Bezpieczeństwem Narodowym PANS.

Film: Michał Niwicz, Paweł Sobkowicz/ZbrojnaTV

Dyskutowały ze sobą dwa czteroosobowe zespoły. Jeden z nich bronił tezy, że współczesna młodzież ma świadomość wagi pojęć: niepodległość, wolność, patriotyzm w dobie zagrożenia ze strony Rosji i toczącej się wojny na terytorium Ukrainy. Seweryn z klasy 1d zauważył, że do czasu ataku Rosji na Ukrainę 24 lutego młode pokolenie nie wiedziało, co znaczy stracić wolność i dopiero teraz zrozumiało, jak cenna jest niepodległość. Podał, że – według badań Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Rzeszowie – 67 proc. młodych osób deklaruje, iż są patriotami i utożsamia to z obroną kraju, a 69 proc. z nich uważa, że konflikt w Ukrainie zagraża bezpieczeństwu Polski.

– W dobie zagrożenia ze strony Rosji, my młodzi, jesteśmy świadomi wagi niepodległości kraju i gotowi jej bronić – mówił Szymon z 4b. Powołał się na badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego z kwietnia tego roku. Według nich 80 proc. młodych Polaków chce w razie wojny zostać na terenie kraju, a 60 proc. deklaruje, że będzie walczyć w jego obronie. Z kolei Dominika z 2b argumentowała, że młodzież ukazała swój patriotyzm, kiedy nasi sąsiedzi potrzebowali pomocy. – Od początku wojny spontanicznie zaangażowaliśmy się w pomoc czy zbieranie darów dla Ukrainy. W ten sposób pokazywaliśmy, że tamten konflikt też nas dotyczy – stwierdziła uczennica.

Uczniowie zaznaczali także, że patriotyczne podejście młodych osób przejawia się we wstępowaniu do wojska i organizacji proobronnych. – Przykładem są wojska obrony terytorialnej, do których w tym roku w ciągu 9 miesięcy zaciągnęło się 6 tys. nowych rekrutów, w większości młodych, czyli więcej niż w całym 2021 roku – podał Dominik z 2d. Młodzi są również zainteresowani dobrowolną zasadniczą służbą wojskową, z chęcią biorą udział w programie MON-u „Trenuj z wojskiem”, wielu uczniów wybiera też klasy mundurowe. – To pokazuje, że młodzież interesuje się obronnością – podkreślali licealiści.

Obywatele świata

Zadaniem przeciwnego zespołu „antytezy” było ukazanie zróżnicowania postaw młodzieży wobec pojęć: niepodległość, wolność, patriotyzm. – Należymy do pokolenia Z, przyszło nam żyć w wolnym świecie, nie poznaliśmy grozy wojny i dlatego nie znamy wagi tych haseł. Idea walki o niepodległość jest dla nas bardzo odległa, tak jak pojęcie patriotyzm – mówiła Aleksandra z 1b. Dodała, że młode osoby pojmują wolność nie jako wartość narodu, ale raczej w kontekście indywidualizmu, jako wolność osobistą.

Patryk z 4b dodał, że Polska jest członkiem Unii Europejskiej i NATO, które integrują nas z resztą świata, ale jednocześnie powodują w naszym kraju zacieranie się różnic narodowych i rosnące poczucie globalizacji. – Młodzież jest szczególnie podatna na te idee, a dodatkowo rozwój gospodarki rynkowej powoduje nasilenie się idei konsumpcjonizmu i pogoni za pieniędzmi. Na drugi plan zaś schodzą sprawy ojczyzny – dodał Patryk.

Z kolei Jan z 1b argumentował, że młodzież jest impulsywna, kieruje się emocjami i zamiast rodziców czy nauczycieli, woli słuchać influencerów, którzy zaszczepiają w niej zachwyt dla życia na Zachodzie. – Pod ich wpływem młodzi często porzucają naszą kulturę i tradycję, a to one budują poczucie wspólnoty – stwierdził uczeń. Zaznaczył też, że młodzież chłonie bezkrytycznie informacje z internetu, także rozsiewaną tam przez Rosję dezinformację. – Widać to było po incydencie z rakietą w Przewodowie, kiedy wiele osób powielało niepotwierdzone informacje, siało zamęt i panikę, zwiększając chaos informacyjny – podał Jan.

Zapis całej debaty, którą przygotowała młodzież z liceum. Film: Michał Niwicz, Paweł Sobkowicz/ZbrojnaTV

Uczniowie mówili również, że brak zainteresowania młodych osób sytuacją w kraju pokazuje frekwencja na wyborach. – Spośród osób w wieku 18–29 lat w ostatnich wyborach prezydenckich głosowało 62 proc., a w parlamentarnych – tylko 46 proc. – wyliczyli. Kamil z 1b natomiast zaznaczył, że podczas pokoju patriotyzm wyraża się poprzez takie kwestie, jak uczciwość, poszanowanie dobra wspólnego czy wypełnianie obowiązków, a niestety większość uczniów zgadza się np. na ściąganie, a więc de facto oszukiwanie.

Walka o wolność

Debatę oceniało jury na czele z gen. dyw. Jarosławem Gromadzińskim, byłym dowódcą 18 Dywizji Zmechanizowanej, a obecnie zastępcą dowódcy ds. interoperacyjnych w Międzynarodowym Zespole ds. Pomocy Ukrainie. W skład jury weszli także: ppłk Wojciech Brykner, zastępca dowódcy 19 Nadbużańskiej Brygady Obrony Terytorialnej z Chełma, dr Rafał Sieczka, kierownik Katedry Zarządzania Bezpieczeństwem Narodowym PANS, dr Marcin Sińczuch, socjolog z WCEO i Adam Krzykowski, dziennikarz TVP.

Jurorzy przyznawali punkty za wiedzę, umiejętności retoryczne i argumentację oraz pracę w zespole. – Nasze zadanie nie było łatwe, ponieważ zaangażowanie młodzieży w przygotowanie dyskusji było ogromne, jesteśmy też pod wrażeniem jej wiedzy – zauważył gen. Gromadziński. Stwierdził, że to pokazuje, iż już w tak młodym wieku można być dojrzałym i dostrzegać współczesne aspekty życia. Decyzją jurorów mistrzem debaty został Seweryn, wicemistrzem Aleksandra, a trzecie miejsce zajął Kamil. Drużynowo zwyciężył zespół broniący tezy. Laureaci debaty otrzymali nagrody ufundowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej, WIW i Polską Grupę Zbrojeniową.

Poza debatą głos zabrała Diana, uczennica ze Lwowa, której tata i starszy brat walczą w Ukrainie. – Dla mnie jest ważne, aby oni przeżyli. Serce boli, jest mi ciężko, kiedy wiem, że nad ich głowami wybuchają bomby i latają rakiety – mówiła Diana. Podkreśliła też, że broniąc Ukrainy, walczą oni także o niepodległość Europy, o przyszłość dla naszych krajów. Przypomniała również o wspólnej polsko-ukraińskiej historii oraz walce żołnierzy Józefa Piłsudskiego i Semena Petlury przeciwko bolszewikom w 1920 roku. – Wolność i walka o nią jest w DNA Ukraińców – dodała uczennica.

Spotkanie w liceum zakończyła rozmowa z jurorami i ekspertami o tym, jak obecna sytuacja przekłada się na poczucie patriotyzmu i odpowiedzialności za bezpieczeństwo, a także o możliwościach służby w wojsku. – Obie debaty były dla nas cenną możliwością spotkania z młodzieżą, przekonania się, że młodzi ludzie są dziś w pełni świadomi i rozsądni, a ich wnioski dojrzałe – stwierdziła Izabela Borańska-Chmielewska. Dodała, że z tym większą satysfakcją pracownicy WIW-u mogą pracować nad prasą wojskową, która jest skierowana również do młodych osób. – Młodzi ludzie są przyszłością, trzeba ich wspierać i pomagać im w zdobywaniu nowych doświadczeń – zakończyła dyrektor.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
 
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Terytorialsi zobaczą więcej
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Karta dla rodzin wojskowych
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Święto podchorążych
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olimp w Paryżu
Wybiła godzina zemsty
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
„Szczury Tobruku” atakują
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Transformacja dla zwycięstwa
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Zmiana warty w PKW Liban
Polskie „JAG” już działa
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Ostre słowa, mocne ciosy
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Transformacja wymogiem XXI wieku
Olympus in Paris
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Norwegowie na straży polskiego nieba
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Co słychać pod wodą?
Setki cystern dla armii
Czworonożny żandarm w Paryżu
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Aplikuj na kurs oficerski
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Od legionisty do oficera wywiadu
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Jesień przeciwlotników
Pożegnanie z Żaganiem
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Bój o cyberbezpieczeństwo
Mniej obcy w obcym kraju
Zyskać przewagę w powietrzu
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Jaka przyszłość artylerii?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO