moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samoloty C-295 w okolicznościowym malowaniu

Gratka dla miłośników awiacji! W czasie Air Show w Radomiu będzie można zobaczyć pierwszy dynamiczny pokaz C-295M. Transportowiec z numerem 012 zaprezentuje się w okolicznościowym malowaniu: jego bok zdobi wizerunek krakowskiego smoka. Malowidło powstało z inicjatywy żołnierzy z 8 Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego, gdzie samoloty C-295M służą już od 20 lat.

Od kilku dni dwa samoloty C-295M z 8 Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego w podkrakowskich Balicach mają nietypowe barwy. Transportowiec o numerze bocznym 012 zdobi dwudziestometrowa smoczyca, a maszyna z nr. 017 na stateczniku pionowym ma wymalowaną podobiznę płk. pil. Stanisława Skarżyńskiego, patrona jednostki. – Jesteśmy niesamowicie dumni i szczęśliwi, że udało nam się zrealizować te projekty. Specjalne malowania powstały z okazji przypadających w tym roku jubileuszy. Obchodzimy bowiem 90. rocznicę samotnego przelotu płk. Skarżyńskiego przez Atlantyk oraz dwudziestolecie służby C-295M w polskich siłach zbrojnych – mówi płk pil. Sławomir Byliniak, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

REKLAMA

Do ozdobienia samolotów lotnicy z Balic przygotowywali się od kilku miesięcy. Na wykonanie okolicznościowych malunków zgodzili się przełożeni oraz producent maszyn, czyli firma Airbus.

Portret płk. Skarżyńskiego według projektu Roberta Gretzingera wykonał Robert Firszt. Artysta namalował także smoczycę, przy czym symbol Krakowa zaprojektował wspólnie z Mariuszem Gburem. – Wykonanie okolicznościowego malowania na transportowcach było ogromnym wyzwaniem, głównie ze względu na tempo pracy. Portret Skarżyńskiego malowałem cztery dni od 6 rano do 1 w nocy. Równie intensywnie było przy malowaniu smoczycy. Musieliśmy działać szybko, by samoloty nie stały za długo w hangarze i jak najszybciej wróciły do służby – mówi Robert Firszt. – Skarżyńskiego malowałem metodą natryskową, a smoka pędzlami i wałkiem – dodaje malarz.

Malowidła mają imponujące rozmiary. Portret Skarżyńskiego na pionowym stateczniku ma ponad 2,5 metra wysokości, a smoczyca zdobiąca bok transportowca ma długość 20 metrów. Artysta do wykonania obu projektów zużył ponad 60 kilogramów specjalnej farby. Malowania utrzymane są w jednej tonacji i pasują do niebieskiego kamuflażu samolotów. – To celowy zabieg. Nie mogliśmy pozwolić sobie na wielobarwne zdobienie ze względów bezpieczeństwa. Nasze samoloty latają do różnych krajów, także w rejony działań wojennych – tłumaczy kpt. Karol Bałdyga z 8 BLTr.

Casę z podobizną płk. Skarżyńskiego można już było podziwiać w locie. Maszyna wzięła udział w defiladzie z okazji Święta Wojska Polskiego. Transportowiec z wizerunkiem krakowskiego smoka natomiast pierwszy raz wzbił się w powietrze we wtorek, 22 sierpnia. Oba statki powietrzne będzie można niebawem podziwiać w Radomiu. Podczas Air Show odbędzie się pierwszy dynamiczny pokaz polskiej Casy C-295M. Transportowiec ze smoczycą zaprezentuje swoje możliwości taktyczne. Załoga wykona m.in. krótki start i krótkie lądowanie, będą też przeloty na minimalnej i maksymalnej prędkości oraz przelot z otwartą rampą. Samolot z podobizną patrona 8 Bazy Lotnictwa Transportowego stanie natomiast na ekspozycji statycznej.

Zdobienie samolotów ma bardzo długą tradycję. W polskim lotnictwie nie brakuje maszyn z okolicznościowym malowaniem. Specjalnie barwy otrzymały w przeszłości m.in. wybrane egzemplarze MiG-29, Su-22 czy F-16, które mają tygrysie barwy. Zdobienia ma także C-130 Hercules oraz śmigłowce. W 2007 roku w smocze barwy pomalowano również samolot An-2 „Wiedeńczyk”. Okolicznościowe malowanie na obu C-295M pozostanie przez co najmniej kilka lat.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Robert Firszt/ 8 BLTr

dodaj komentarz

komentarze


Setki cystern dla armii
 
Ostre słowa, mocne ciosy
Determinacja i wola walki to podstawa
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Bój o cyberbezpieczeństwo
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie „JAG” już działa
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Czworonożny żandarm w Paryżu
Ogień Czarnej Pantery
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olympus in Paris
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Co słychać pod wodą?
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Mniej obcy w obcym kraju
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Terytorialsi zobaczą więcej
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Medycyna „pancerna”
„Szczury Tobruku” atakują
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
„Feniks” wciąż jest potrzebny
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Norwegowie na straży polskiego nieba
Pożegnanie z Żaganiem
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Jesień przeciwlotników
Wybiła godzina zemsty
Zmiana warty w PKW Liban
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Transformacja dla zwycięstwa
Jaka przyszłość artylerii?
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Aplikuj na kurs oficerski
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Karta dla rodzin wojskowych
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Olimp w Paryżu
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Zyskać przewagę w powietrzu
Transformacja wymogiem XXI wieku
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Jak Polacy szkolą Ukraińców

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO