moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polak instruktorem F-16 w USA

W Tucson w Stanach Zjednoczonych przeszedł szkolenie podstawowe na F-16, a po kilku latach także kurs instruktorski. Tym razem do Tucson wrócił już nie jako uczeń, ale jako instruktor. „Sox” jest pierwszym polskim pilotem, który w USA uczy pilotażu na F-16. Pod jego kierunkiem wyszkoliło się już kilku lotników, kolejnych kilkunastu jest w trakcie nauki.

„Sox” w Stanach Zjednoczonych przebywa już od kilku miesięcy. Za ocean wyjechał w ramach programu MPEP (Military Personnel Exchange Program) i w 162 Skrzydle Lotniczym Gwardii Narodowej w Tucson w Arizonie służy jako instruktor-pilot F-16. Wcześniej instruktorem lotniczym na tym typie samolotu był w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. – O pilotowaniu F-16 marzyłem jeszcze w czasie studiów oficerskich w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie [dziś Lotnicza Akademia Wojskowa – przyp. red.]. Obecnie nie tylko sam pilotuję ten wielozadaniowy samolot, lecz także szkolę innych lotników. Daje mi to wielką satysfakcję – przyznaje oficer.

„Sox” kilkanaście lat temu właśnie w Tucson w USA ukończył szkolenie podstawowe na F-16. Po kilku latach znów pojechał do Arizony, by tym razem wyszkolić się jako instruktor na tym typie samolotu. – Nie przypuszczałem, że cztery lata po zdobyciu uprawnień instruktorskich znów wrócę do Arizony – podkreśla. Oficer aplikował na stanowisko instruktora F-16 w ramach programu MPEP i wygrał organizowany w Sztabie Generalnym Wojska Polskiego konkurs.

REKLAMA

– Kandydat na to stanowisko musiał legitymować się odpowiednim poziomem wyszkolenia i doświadczeniem lotniczym – wyjaśnia. A tego mu nie brakuje. „Sox” w powietrzu spędził ponad 2000 godzin, z tego blisko 1800 na F-16. W czasie swojej służby dwukrotnie uczestniczył w misji „Inherent Resolve” w Kuwejcie przeciwko tzw. Państwu Islamskiemu, podczas której prowadził rozpoznanie z powietrza i dostarczał dane dotyczące celów zgodnie z zapotrzebowaniem dowództwa operacji. Oficer uczestniczył także w wielu prestiżowych kursach i szkoleniach, m.in. Tactical Leadership Programme, wielokrotnie pełnił też dyżury bojowe w ramach misji Air Policing i podrywał myśliwiec na alarm Alpha Scramble.

Teraz, zgodnie z podpisanym kontraktem, przez trzy lata będzie służył za oceanem. Do jego obowiązków należy szkolenie młodych pilotów na F-16. – W Tucson szkolę głównie studentów zagranicznych, np. z Rumunii, Bułgarii, Singapuru czy Bahrajnu. Loty wykonujemy najczęściej na samolotach F-16 w wersji Block 42 – wyjaśnia. – 12 lat temu byłem taki jak oni, towarzyszyły mi te same emocje i obawy. Dlatego potrafię wczuć się w rolę młodych pilotów, bo pamiętam, z czym miałem największe problemy na początku swojej lotniczej drogi – przyznaje. – Dzięki temu mogę efektywniej dopasowywać metody dydaktyczne, tak by osiągać lepsze efekty szkoleniowe. Nie staram się zarzucać ich wiedzą, nie wytykam błędów, ale pokazuję ścieżkę, którą mają podążać, by wykonać konkretną misję i budować świadomość sytuacyjną oraz taktyczną – dodaje.

Instruktor wyjaśnia, że szkolenie na F-16 w USA podzielone jest na kilka etapów i trwa zwykle 8–9 miesięcy. Wszyscy lotnicy zaczynają od szkolenia teoretycznego, by potem kolejno trenować na symulatorach i wykonywać misje w powietrzu, najpierw w dwu-, potem jednomiejscowym samolocie F-16. – Loty szkolne w Arizonie wykonujemy każdego dnia. Uczymy pilotów walki manewrowej, walki w powietrzu różnymi formacjami, a także atakowania celów naziemnych z użyciem niekierowanego i kierowanego uzbrojenia powietrze-ziemia, przy jednoczesnym zwalczaniu zagrożenia z powietrza – mówi oficer.

Pod kierunkiem „Soxa” wyszkoliło się już kilku młodych lotników, kolejnych kilkunastu jest w trakcie szkolenia.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: arch. prywatne

dodaj komentarz

komentarze


Pożegnanie z Żaganiem
 
Ogień Czarnej Pantery
„Feniks” wciąż jest potrzebny
„Szczury Tobruku” atakują
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Transformacja dla zwycięstwa
Bój o cyberbezpieczeństwo
Polskie „JAG” już działa
Setki cystern dla armii
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Norwegowie na straży polskiego nieba
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Aplikuj na kurs oficerski
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Transformacja wymogiem XXI wieku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Karta dla rodzin wojskowych
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Determinacja i wola walki to podstawa
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Medycyna „pancerna”
Zyskać przewagę w powietrzu
Mniej obcy w obcym kraju
Terytorialsi zobaczą więcej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Wybiła godzina zemsty
Olympus in Paris
Ostre słowa, mocne ciosy
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Zmiana warty w PKW Liban
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Jesień przeciwlotników
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Czworonożny żandarm w Paryżu
Co słychać pod wodą?
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Jaka przyszłość artylerii?
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Olimp w Paryżu
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO