moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Regaty z „Iskrą”

Na starcie 43 jednostki, a do pokonania 400 mil morskich z fińskiego portu Mariehamn do Szczecina – w weekend rozpoczął się ostatni etap prestiżowych regat The Tall Ships Races. W międzynarodowym wyścigu biorą udział także polskie załogi, m.in. podchorążowie AMW na pokładzie szkolnego żaglowca marynarki wojennej ORP „Iskra”.

– To trzeci i ostatni etap regat. Wcześniej załogi rywalizowały na trasie z Kłajpedy do Helsinek, a także z Tallina do Turku. Mieliśmy też dwa „etapy przyjaźni”, których wyniki nie będą miały wpływu na końcowy rezultat – wyjaśnia Celina Wołosz, rzecznik tegorocznej edycji The Tall Ships Races. ORP „Iskra” dołączyła do wyścigu dopiero teraz. Nie ma większych szans na końcowe zwycięstwo, walczy jednak o jak najlepszy rezultat w trzeciej odsłonie zmagań. Nie to jest jednak najważniejsze. – Na pokładzie „Iskry” mamy podchorążych pierwszego roku, którzy w początkach lipca wyruszyli na praktykę morską. Dla nich regaty to doskonała okazja, by sprawdzić wytrzymałość psychiczną i fizyczną. Krok po kroku przyzwyczajać się do służby w systemie wachtowym, przy linach, na masztach, a przy tym zmierzyć się z presją czasu – wylicza dr Radosław Maślak, rzecznik Akademii Marynarki Wojennej. – To także powód do dumy i satysfakcji. W końcu nasi studenci będą podczas dużej, międzynarodowej imprezy reprezentowali nie tylko macierzystą uczelnię, lecz także nasze siły morskie i szerzej – Polskę – dodaje.

 

REKLAMA

Z Mariehamn na Bałtyk wyszły 43 żaglowce. Obecnie na trasie pozostały 42, bo jedna z załóg wycofała się z powodu problemów technicznych. Blisko połowa jednostek pochodzi z Polski. Oprócz ORP „Iskra” w tegorocznej edycji The Tall Ships Races ścigają się „Pogoria”, „Dar Młodzieży” i „Fryderyk Chopin”.

Są też żaglowce z Niemiec, Wielkiej Brytanii, a nawet Ekwadoru. Wśród nich znalazły się jednostki o długiej i barwnej historii. Jak choćby „Roald Amundsen”, zbudowany w 1952 roku dla Narodowej Armii Ludowej ówczesnej NRD. Czterdzieści lat później zapomniany trochę okręt trafił do stoczni, gdzie w ramach państwowego programu walki z bezrobociem został przekształcony w bryg. Odtąd regularnie bierze udział w regatach i rejsach po morzach północnej Europy. Jeszcze starszy jest inny niemiecki żaglowiec „Grossherzogin Elisabeth”, zwodowany w 1909 roku jako szkuner handlowy o nazwie „San Antonio”. Dziś jest własnością stowarzyszenia, a obsługują go wolontariusze. Na co dzień organizują oni wycieczki po Wezerze i Zatoce Niemieckiej, a w miarę możliwości wyruszają na krajowe i międzynarodowe regaty. Niemniej ciekawa historia towarzyszy wspomnianemu żaglowcowi z Ekwadoru. Nosi on nazwę „Guayas”, na koncie zaś ma rejs dookoła świata i najwyższe wyróżnienie zdobyte podczas śródziemnomorskiej edycji The Tall Ships Races. Załoga zdobyła ten laur w 2007 roku.

Niebawem żaglowce będzie można oglądać w Szczecinie. Już 1 sierpnia zaczną cumować przy tamtejszych Wałach Chrobrego, a na trzy kolejne dni ich pokłady zostaną otwarte dla zwiedzających. – Finałowi regat będą towarzyszyły liczne imprezy i koncerty. Dla chętnych planujemy zorganizować dwugodzinne rejsy po Odrze – wylicza Celina Wołosz. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie www.tallships.szczecin.eu.

Historia The Tall Ships Races sięga 1938 roku. Wówczas to z inicjatywy kapitana Arnolda Schumburga w Sztokholmie spotkało się blisko 20 żaglowców z kilku europejskich państw. Wkrótce przedstawiciele ich załóg powołali Związek Północnoeuropejskich Statków Szkolnych. Rychły wybuch wojny uniemożliwił kolejne zloty, ale sama idea przetrwała. W latach 50. brytyjski prawnik Bernard Morgan zaproponował kolejne spotkanie połączone z regatami. Niebawem też powstała powołana organizacja Sail Training Association. Zajęła się ona organizacją imprezy, która otrzymała nazwę The Tall Ships Races. Od tamtej pory odbywa się ona co roku. Szczecin gości jej finał już po raz czwarty. W regatach wielokrotnie triumfowały też polskie żaglowce. W ostatnich dwóch edycjach najlepszy okazał się żaglowiec STS „Fryderyk Chopin”. Do wyścigu i samego zlotu regularnie dołącza też ORP „Iskra”. Żaglowiec szkolny Marynarki Wojennej RP wszedł do służby w 1982 roku. Do jego osiągnięć zalicza się między innymi rejs dookoła świata. Jednostka służy w 3 Flotylli Okrętów.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: ORP „Iskra”

dodaj komentarz

komentarze


Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
 
Zmiana warty w PKW Liban
Medycyna „pancerna”
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Olimp w Paryżu
Ogień Czarnej Pantery
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Bój o cyberbezpieczeństwo
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Ostre słowa, mocne ciosy
SkyGuardian dla wojska
Polskie „JAG” już działa
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Determinacja i wola walki to podstawa
Kluczowa rola Polaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Ustawa amunicyjna podpisana przez prezydenta
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
„Szczury Tobruku” atakują
Terytorialsi zobaczą więcej
Pożegnanie z Żaganiem
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Wybiła godzina zemsty
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Aplikuj na kurs oficerski
Mniej obcy w obcym kraju
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wszystkie oczy na Bałtyk
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Co słychać pod wodą?
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Zyskać przewagę w powietrzu
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Kluczowy partner
Grupa WB idzie na rekord
Karta dla rodzin wojskowych
Czworonożny żandarm w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olympus in Paris
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Transformacja wymogiem XXI wieku
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Homar, czyli przełom

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO