moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wrak TU-154 będzie badany w bazie lotniczej

Wrak prezydenckiego „Tupolewa”, który zostanie sprowadzony ze Smoleńska, będzie złożony w hangarze odpornym na korozję i promienie UV. Budowla stoi na wojskowym lotnisku w Mińsku Mazowieckim i kosztowała prawie 6 mln zł  – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl.

Hangar zbudowano w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Prace nad nim trwały cztery miesiące. Szczątki Tu-154 są dowodem rzeczowym w śledztwie dotyczącym katastrofy pod Smoleńskiem, muszą więc być dobrze zabezpieczone. W bazie zapewniają, że obiekt spełnia wszystkie wymagania.

– Hangar został wykonany z konstrukcji stalowej z lekkich profili wysoko-wytrzymałościowych z systemem antykorozyjnym, powlekanych warstwami cynku, chromu i przeźroczystą powłoką organiczną –  wyjaśnia major Marek Skiba, szef infrastruktury w 23 bazie – Pokrycie dachu wykonane jest ze sztucznych ciężkich tworzyw polietylenowych o niskiej gęstości, które są bardzo wytrzymałe na rozciąganie. Pokrycie jest odporne na korozję, promieniowanie UV oraz szkodliwe działanie warunków atmosferycznych.

Pomieszczenie będzie zabezpieczało wrak „Tupolewa” przed działaniem czynników atmosferycznych. Gdy będzie zimno, w ruch pójdą zamontowane wewnątrz hangaru nagrzewnice, które pomogą utrzymać odpowiednią temperaturę. 

Wymiary budowli –  40 metrów na 50 pozwalają rozłożyć pozostałości po samolocie tak, by oddać jego realny kształt. Poza tym hangar został wyposażony w zamykane automatycznie bramy a nawierzchnia została wyprofilowana w taki sposób, by do środka nie napływała woda deszczowa.



Wykonawcą była firma SUMMIT Polska. - Całkowity koszt budowy hangaru wraz z posadowieniem wyniósł 5,8 miliona złotych –  mówi podpułkownik Marek Chmiel, rzecznik prasowy, szef Wydziału Prasowego Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Nie wiadomo jeszcze kiedy wrak prezydenckiego samolotu trafi do mińskiej bazy lotniczej. Uzależnione jest to od zakończenia rosyjskiego śledztwa. Na razie między stronami polską i rosyjską ustalane są szczegóły przetransportowania szczątków samolotu do Polski. Polscy prokuratorzy liczą, że wrak trafi do kraju jeszcze w tym roku. Wtedy będzie można rozpocząć jego badania na potrzeby polskiego śledztwa.

Po jego zakończeniu hangar w Mińsku Mazowieckim najprawdopodobniej będzie wykorzystany przez 23 Bazę do obsługi statków powietrznych lub pojazdów i sprzętu wojskowego. Miński hangar jest bowiem przystosowany także dla samolotów Hercules C-130, które eksploatuje m.in. 33 Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Paulina Glińska

dodaj komentarz

komentarze


Granice są po to, by je pokonywać
 
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Rozgryźć Czarną Panterę
Wojsko potrzebuje lotnisk
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Co może Europa?
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Nie walczymy z powietrzem
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
Siedząc na krawędzi
Wielka gra interesów
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Turecki most nad Białą Lądecką
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Dziki zachód na wschodzie II RP
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
„Popcorny” niemile widziane
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Zmiany w prawie 2025
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Rosomaki i Piranie
Polska w gotowości
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Atak na cyberpoligonie
Morze ruin, na których wyrosło życie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Czworonożny żandarm w Paryżu
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Zawiszacy na ratunek
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Olympus in Paris
Kluczowy partner
Kwalifikacja po raz szesnasty
Wojsko wraca do Gorzowa
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Symulator w nowej odsłonie
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zmiana warty w PKW Liban
Trump ogłasza złotą erę Ameryki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO