moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polski symulator do szkolenia kierowców Rosomaków

Polacy zbudowali najnowocześniejszy na świecie symulator kołowego transportera opancerzonego. Można się w nim uczyć nie tylko jazdy w trudnym terenie, ale również procedur postępowania na wypadek awarii. Nawet Finowie, od których kupiliśmy licencję na produkcję Rosomaków, nie mają tak kompleksowego urządzenia.


Żołnierze, którzy chcą zostać kierowcami kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, spędzają za sterami specjalnej, szkoleniowej wersji transportera setki godzin na poligonie i w ośrodkach szkolenia. Jest to nie tylko kosztowne, ale również ograniczone tematycznie. Pewnych sytuacji, zwłaszcza awaryjnych, nie da się bowiem w ten sposób przećwiczyć. Owszem, można zbudować na poligonie wąski most lub szeroki i głęboki rów, które trudno jest przejechać. Ale jak nauczyć kierowcę co ma robić, gdy walcząc z taką przeszkodą nagle przestanie mu działać jeden z kluczowych podzespołów układu napędowego?

Odpowiedź znaleźli polscy inżynierowie z Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich oraz firm Autocomp Managment i Trinity Interactive. Zaprojektowany przez nich Jaskier, czyli kompleksowy symulator szkolenia kierowców KTO Rosomak, pozwala ćwiczyć „na sucho” praktycznie każdą sytuację, z jaką mogą zetknąć się załogi transporterów. Kierowca zasiadający w trenażerze śledzi sytuację na zewnątrz pojazdu na trzech dużych wyświetlaczach LCD. Reszta, czyli wnętrze symulatora, jest taka sama jak w Rosomaku. Z jedną różnicą. Systemami wewnętrznymi steruje komputer, który w zależności od programu szkolenia może np. zaskoczyć kierowcę awarią skrzyni biegów lub przebiciem dwóch opon na raz.

Co więcej, symulator może być skonfigurowany w dwóch wersjach – podstawowej z kabiną na kołach oraz rozbudowanej, w której kabina zamontowana jest na ruchomej platformie. Dzięki niej kierowca Rosomaka czuje się, jakby naprawdę wjeżdżał pod górę, pokonywał wyboje lub pod którymś z kół eksplodował właśnie improwizowany ładunek wybuchowy. Możliwości, jakie daje Jaskier, wykraczają jednak poza zwykłą naukę jazdy.

– Symulatory mogą być połączone ze sobą, tworząc strukturę plutonu lub kompanii, a dodatkowo mogą być połączone z systemem szkolno-treningowym do broni strzeleckiej – komentuje Michał Rumin, rzecznik prasowy WZM Siemianowice Śląskie, dodając, że Jaskier to produkt unikatowy. – Obecnie jest to jedyny kompleksowy i ruchomy symulator KTO Rosomak na świecie – zapewnia Rumin.

Konsorcjum Wojskowych Zakładów Mechanicznych z  Siemianowic Śląskich z firmami Autocomp Management ze Szczecina i Trinity Interactive z Warszawy podczas MSPO 2012 otrzymało za symulator Jaskier nagrodę Defender. 



Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Co może Europa?
 
Less Foreign in a Foreign Country
Granice są po to, by je pokonywać
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Zmiany w prawie 2025
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Rosomaki i Piranie
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Przetrwać z Feniksem
Atak na cyberpoligonie
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Olympus in Paris
Czworonożny żandarm w Paryżu
Polska w gotowości
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Siedząc na krawędzi
Z Jastrzębi w Żmije
Zrobić formę przed Kanadą
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Wojsko wraca do Gorzowa
Wielka gra interesów
Turecki most dla Krosnowic
Biegający żandarm
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Kluczowy partner
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Okręty rakietowe po nowemu
PGZ – kluczowy partner
Rozgryźć Czarną Panterę
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Nie walczymy z powietrzem
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Zmiana warty w PKW Liban
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO